Als de wereld toch iets te bieden heeft…

Het meisje van vijftien is weer gekomen. Waar doe ik het voor? Dat was haar beginvraag toen ze kwam. In de tussentijd heb ik haar een aantal keren gezien en hebben we hard gewerkt.  De belangrijkste doorbraak was dat bleek dat zij eigenlijk op een verkeerde vorm van onderwijs zat. Nu is zij geswitcht van school. Zij is naar een onderwijsvorm gegaan die haar zelf laat kiezen waar haar belangstelling ligt en wat zij wil ontwikkelen op dit moment.Het meisje komt terug om te vertellen hoe het met haar gaat. Het gaat een stuk beter met haar. Ze vertelt honderduit over het project waar ze mee bezig zijn, het gaat over duurzaamheid en over de wereld beter maken. In het project gaat het over alle aspecten daarvan: financiën, administratie, economie, biologie, filosofie, toekomst, verleden, heden.Wat een verandering zie ik in dit meisje, dat transformeert in een jonge vrouw. Wat is er echt veranderd? vraag ik.Invloed, zegt ze, ik had helemaal nergens invloed op en ik werd er helemaal passief van. Nu heb ik het gevoel dat ik zelf mag kiezen, ook al moet ik gewoon naar school. Op deze school heb ik mensen die hetzelfde denken en voelen als ik. Ik hoor erbij. Als ik er niet ben, dan appen ze mij: Waar ben je? Is er wat? Op de andere school was iedereen passief of bezig met andere, vaak slechte zaken waar ze wel invloed op hadden.Dan zegt ze: Mijn toekomst is veranderd, ik zie nu een toekomst… voor mijzelf.